MikondoMikondoMikondoMikondo
  • Home
  • Teamcoaching
    • Een goede start
    • Een ferme boost
    • Minder spanningen
  • Individuele coaching
    • Coaching met het Enneagram
  • Dialoogvaardig worden
  • Agenda
  • Verhalen
  • Inspiratie
  • Mikondo?
  • Email

Van ‘ja maar’ naar ‘ja en’ en ‘hoezo?’

    Home aanbod Van ‘ja maar’ naar ‘ja en’ en ‘hoezo?’
    NextPrevious

    Van ‘ja maar’ naar ‘ja en’ en ‘hoezo?’

    By Els Roelandt | aanbod, betekenisvolle dialogen, Teamcoaching | Comments are Closed | 21 oktober, 2021 | 1

    Nu we met het Gamechangers-spel rondtrekken en in verschillende bedrijven de dialoog rond verandervraagstukken gaan begeleiden, merken we steeds vaker dat de meeste teams wel veel praten met elkaar maar zelden in echte betekenisvolle dialoog gaan.

    Om hun dagelijkse werk in goede banen te leiden, wordt er heel wat uitgelegd en overlegd. In vergaderingen wisselen de aanwezigen beleefd informatie uit en als het echt belangrijk wordt gaan ze discussiëren en debatteren om het eigen standpunt door te drukken en de ander te proberen overhalen. Helemaal oké als je enkel je mening wil delen of hier en daar een brandje moet blussen. Dit soort dialogen wordt echter al snel ontoereikend als je als team een probleem wilt doorgronden, gedragen besluiten wil nemen of nieuwe ideeën en perspectieven wil creëren.

    Tot die vaststelling kwam ook het managementteam uit een woonzorgcentrum dat een begeleide gamechangers-sessie vroeg. In zo’n sessie vragen we “Artful participation” van elke deelnemer en om dat tijdens de dialoog te bewaken gebruiken we reactiekaartjes. Zo kan je als deelnemer met een “Bingo!” aangeven dat je het helemaal eens bent met wat werd gezegd en dan hoef je wat reeds gedeeld werd ook niet meer te herhalen. Of je kan een nuttige aanvulling doen en trekt de “Ja en …” kaart. Heb je een heel andere mening of perspectief in te brengen dan kies je voor “Hoezo?”.

    In de eerste ronde werd wat onwennig gereageerd want waar was de ruimte voor de “ja maar…”, voor de discussie en het weerleggen van wat anderen ingebracht hadden? Die ruimte is er dus niet! Na enkele zuchten van frustratie en een paar “moeilijke” vragen verder, ontdekte men al snel de meerwaarde van de bereidheid om te luisteren en het niet fixeren op oplossingen.

    Door de niet voor de hand liggende vragen en strenge dialoogregels die we hanteren, komt er ruimte om de eigen aannames, veronderstellingen en ideeën te onderzoeken, het oordeel uit te stellen en de verschillende perspectieven te verkennen voor we naar oplossingen zoeken.

    Door actief en empathisch te luisteren, naar onze eigen woorden en naar die van anderen en hierop te reflecteren, bereiken we zo een dieper niveau van dialoog. Deze generatieve dialoog, die dingen in beweging zet en nieuwe perspectieven toont, is lastiger dan hoe we gewend zijn te communiceren. Dat vergt iets van de deelnemers: openheid en je kwetsbaar durven opstellen, naar jezelf durven kijken en er misschien achter komen dat je fout zat, openstaan voor andere perspectieven en bereidheid aan te sluiten bij het meerderheidsstandpunt en te bedenken dat er geen winnaar of verliezer hoeft te zijn. Dat maakt het spannend.

    En jullie? Welke dialoog voeren jullie als team het meest? De vrijblijvende dialoog waar nauwelijks vragen worden gesteld of naar elkaar geluisterd wordt en vooral informatie wordt uitgewisseld en standpunten worden ingebracht? Of durven jullie al eens schuren en probeer je boven water te krijgen wat de anderen denken en zet je daar je eigen standpunten tegenover? Slagen jullie er al in te erkennen dat je alleen niet alles weet en zijn jullie bereid open vragen te stellen en echt naar de ander te luisteren om de verschillende perspectieven en ideeën in kaart te brengen? Of misschien behoor je wel tot die teams die echt in flow raken wanneer ze met elkaar in gesprek gaan. Waar vanuit openheid en nieuwsgierigheid geheel nieuwe invalshoeken zichtbaar worden.

     

    Wij geloven dat je als team echt moeiteloos kan samenwerken als je erin slaagt vlotjes door de 4 kwadranten te navigeren. Daarom doen we ook niets anders ( en niks liever) dan de dialoog tussen teamleden op gang brengen en begeleiden. Dat levert teams niet alleen nieuwe ideeën voor effectief en moeiteloos samenwerken op. Teamleden leren elkaar zelfs na jarenlange samenwerking nog beter kennen en dat resulteert in respect en waardering voor en vertrouwen in elkaar.

    Wil je met je team een betekenisvolle dialoog aangaan om het samenwerken te verbeteren? Of wil je in dialoog over een verandervraagstuk?

    Misschien zijn onze teamcoachings of een begeleide dialoog met Gamechangers dan wel iets voor jou.

    No tags.

    Els Roelandt

    More posts by Els Roelandt

    Related Post

    • Veranderingen in organisaties: een reis met tussenstops

      By Els Roelandt | Comments are Closed

      Het laatste jaar kregen wij bijzonder veel vragen die van dicht of van ver met veranderingsprocessen in teams te maken hadden. Dat inspireerde ons tot het ontwerpen van een reeksje dialoogstarters die helemaal gaan overRead more

    • It takes two to team ….

      By Els Roelandt | Comments are Closed

      Dat treft! Bij Mikondo zijn we met 2. Dus zijn wij ons eigen kleine teampje 😉. En performante teams maken regelmatig pas op de plaats om achterom en vooruit te kijken en te werken aanRead more

    • Daarom zijn moedige teamdialogen belangrijk!

      By Els Aelbrecht | Comments are Closed

      In deze blog delen we met jou een paar verhalen uit onze dagelijkse praktijk met teams die illustreren wat moedige teamdialogen kunnen opleveren voor teams. Ze helpen om samen richting te geven en om deRead more

    • High performing boven vijfduizend meter

      By Els Roelandt | Comments are Closed

      Een paar weken geleden ondernam ik met twee vriendinnen een poging om helemaal boven op de Kilimanjaro te geraken, 5895m hoog. Dat is gelukt. Joepie! Wil je ons reisverhaal lezen dan kan je dat hierRead more

    • reconnecting as a team

      Van vier naar één: een verhaal over moeiteloos samenwerken in het onderwijs.

      By Els Roelandt | Comments are Closed

      Het onderwijslandschap is continu in beweging. Denk maar aan de GDPR, wijzigende eindtermen, …  Ook schaalvergroting is een hot topic in het onderwijs. Door op bestuurlijk vlak een eenheid te vormen en de administratieve, financiële,Read more

    NextPrevious

    Recente berichten

    • Veranderingen in organisaties: een reis met tussenstops
    • It takes two to team ….
    • Daarom zijn moedige teamdialogen belangrijk!
    • Weerstand bij verandering: a pain in the ass?
    • Ontketen de kracht van sterke teams

    Categorieën

    Copyright Mikondo - All Rights Reserved | Privacy Policy | Cookie Policy
    • Home
    • Teamcoaching
      • Een goede start
      • Een ferme boost
      • Minder spanningen
    • Individuele coaching
      • Coaching met het Enneagram
    • Dialoogvaardig worden
    • Agenda
    • Verhalen
    • Inspiratie
    • Mikondo?
    • Email
    Mikondo