De teamcoaching van het team van Wim was tot twee maal toe uitgesteld: eerst omwille van de beperkende coronamaatregelen (en online leek geen goed idee), vervolgens omdat het team nog niet volledig was. Maar zou het dat ooit zijn?
Een half jaar geleden werd de draad dan toch maar terug opgepikt: HR had wat verontrustende berichten opgepikt in het team, pogingen om een meer informele activiteit met het team op te zetten faalden steeds jammerlijk, teamleden deden amper nog moeite om op het bureau te verschijnen, … Er moesten dus maar eens wat goede afspraken gemaakt worden waar iedereen zich aan zou gaan houden! Wim nam dus contact op met ons. De schriftelijke intakes met alle teamleden legden heel wat frustraties, boosheid en vermoeidheid bloot. Verdriet ook. Vooral verdriet. Vooraleer afspraken konden gemaakt worden waar de teamleden zich ook voor zouden engageren was er dus eerst nood aan was anders…
De eerste dag van onze interventie ging het dan ook vooral over het naar het groepsbewuste brengen van wat er leefde bij de verschillende leden van het team. Zodat gezamenlijk gezien en gevoeld kon worden waar de uitdagingen liggen. Om daar in volgende sessies verder op te werken. Patronen werden zichtbaar, en door ons benoemd. Dynamieken in het team en van het team met de rest van de organisatie, werden helder. De behoefte aan een vervolg is duidelijk, maar de eerste stappen zijn gezet.
Annelore was ten einde raad: in haar team was een openlijk conflict ontstaan tussen twee medewerkers en zij werd er telkens, of ze dat nu wilde of niet, in getrokken. De animositeit was van die aard dat soms al eens gedreigd werd met ontslag door de een of de ander. Uren en uren tijd had ze al besteed met naar beide partijen te luisteren. Uren die ze eigenlijk liever aan andere dingen had besteed. Ze werd er moedeloos van, stond ermee op en ging ermee slapen. En guess what? Ook de twee kemphanen waren uitgeput, zagen geen uitweg meer en ontliepen elkaar zoveel ze konden. Dat begon ook de andere teamleden op te vallen. Tijd voor actie! En Annelore nam contact op met ons. We begonnen met het conflict tussen de twee collega’s. In 1op1 gesprekken werd eerst gepolst naar de bereidheid om naar oplossingen te zoeken en daarbij zichzelf niet te sparen. Waarna een duoconflictcoaching opstartte die al snel inzichten bracht, en rust. Het traject legde echter ook patronen bloot die het conflict tussen de twee medewerkers overstijgen. Verdere stappen zijn dus nodig.
Toen Samira terugkwam na een lange afwezigheid door ziekte, herkende ze haar team niet meer. Allerlei veranderingen hadden plaatsgevonden: sommigen waren voor een ander team gaan werken, anderen waren gebleven, de purpose van het team was gewijzigd door het herstructurering in het bedrijf waar zij, vanop afstand, de impact niet had kunnen inschatten. Samira voelde dat het team zwalpte, ze ondervond het in zoveel kleine signalen: ze voelde afstand tussen mensen, vermoeidheid, twijfel, onbegrip, ergernisjes die de kop opstaken… Ze begreep dat de verbinding een boost kon gebruiken, dat het tijd was om mekaar opnieuw beter te leren kennen en het over een aantal belangrijke topics met elkaar te hebben. Ze voelde ook dat zij, als betrokken partij, niet voldoende neutraal kon zijn om dit te faciliteren. En dus nam ze contact op met ons voor een dag die draaide rond elkaar beter leren kennen, op verschillende manier. En op die eerste dag volgen er nog…
Het back office team van een grote zorginstelling had al heel veel gegeven, heel de pandemieperiode lang. Maar de pluimen en aandacht gingen altijd naar de medewerkers in de huizen, die in de vuurlinie hadden gestaan. Het was dus tijd, vond HR, dat ook zij eens in de spreekwoordelijke bloemetjes werden gezet. Een dag vol dankbaarheid en fun gecombineerd met een activiteit waar ze ook iets van zouden kunnen leren. Want in de drukte van elke dag ontstond hier en daar soms wel wat onbegrip voor elkaars manier van doen. En dus namen ze contact op met ons voor een boostersessie ‘kleur bekennen’.
De redenen waarom teams, HR of leidinggevenden bij ons aankloppen zijn divers. Teamcoaching kan allerlei aanleidingen kennen en verschillende vormen hebben.
Wat zeker is, is dat wij er altijd voor zorgen dat er een dialoog tot stand kan komen waar het team in kwestie nog niet toe in staat was voor de interventie van Mikondo. Waarbij we er steevast naar streven om de teamleden te leren hoe ze dit uiteindelijk ook zonder externe teamcoach kunnen door het reflectief vermogen aan te scherpen, hen uit te nodigen voorbij het gedrag dat ze stellen zich ook bewust te worden van de gedachten, aannames en waarden die dit gedrag sturen en deze te benoemen naar elkaar. Veiligheid ontstaat immers wanneer mensen kunnen benoemen wat ze nodig hebben van elkaar om
- Zich uit te spreken en vragen te stellen
- Hulp te vragen
- Fouten toe te geven
- Ideeën te delen
- Het oneens te zijn
en doordat op een diepere laag wordt geluisterd naar wat de ander deelt.
Teamcoaching bij Mikondo betekent ook
- een uitgebreide intake met de opdrachtgever en liefst ook met alle betrokken teamleden
- geen one shot maar een traject, op maat van jouw team
- de unieke complementariteit van twee Elsen: dat kon je eerder lezen in een vorige blog
- een feedbackmoment achteraf waarin we onze observaties over waargenomen patronen, polariteiten, actiethema’s delen. Om zo het team toe te laten de best mogelijke keuze voor het vervolg te bepalen.
Ook een vraag? Contacteer ons voor een betekenisvolle dialoog. We doen niks liever.
els@mikondo.be
els.roelandt@mikondo.be