Een verdubbeling van het personeelsbestand. Van twee naar vier. Twee nieuwkomers dus om te integreren, de rolverdeling die grondig door elkaar werd geschud. Het deed wel wat met de anciens : alsof er ineens zand zat in de voorheen goed geoliede machine die ze waren. Ze kenden elkaar immers door en door, hadden aan één blik, één woord genoeg, het vertrouwen was vanzelfsprekend. En nu kostte alles net wat meer moeite. Er ontstonden kleine spanningen en ergernissen want het inwerken van de starters vroeg meer tijd dan verwacht van de ervaren medewerkers. Voor de nieuwkomers was het ook lastig: het is moeilijk tijd te vragen van de collega’s zonder de tijd voor operationele taken in het gedrang te brengen. Zij zochten naar een evenwicht tussen zich inwerken in de job, met respect voor gangbare manieren van werken en tegelijk dingen in vraag durven stellen vanuit die unieke onbevangen blik van de starter. Ook het afhouden van de boot wanneer ervaren medewerkers minder geliefde taken aan het takenpakket van de starters wilden toevoegen, bleek moeilijker dan verwacht. Omdat de teamleden elkaar nog onvoldoende kenden, werden bedenkingen en gedachtes die elkeen hierbij had bovendien niet uitgesproken.
Enkele weken na de start van de twee nieuwkomers reikte de teamverantwoordelijke daarom uit naar Mikondo. De teamleden voelden de behoefte om elkaar beter te leren kennen op professioneel én op persoonlijk vlak. En of we het geven van feedback ook makkelijker konden maken? Sure!
Na een kwetsbaar check-in moment waarbij elk van de teamleden iets heel persoonlijk deelde met de groep, brachten we de individuele levenspaden in kaart. Wie en wat had de teamleden gevormd tot wie ze zijn? Welke waarden en overtuigingen hadden ze meegekregen onderweg? En hoe was dat op vandaag merkbaar in de samenwerking? Meer inzicht en begrip voor elkaars zijn en doen waren het resultaat.
Tijd voor een volgende stap! Of halte op de ontdekkingsreis zo je wil, want aan de hand van de wereldkaart met de landschappen van verschil gingen ze op zoek naar sterktes en valkuilen die elkeen in het team bracht. De grote mat waarop we hen uitnodigden om plaats te nemen staat immers vol met woorden: steden, dorpen, rivieren, gebergtes kregen namen van eigenschappen, kleine kantjes, suggesties voor ander gedrag om valkuilen te ontwijken, … Zonder oordeel en volledig neutraal. Ze gaven elkaar toestemming om “slechte dag gedrag” te benoemen en duidelijk aan te geven wanneer gedrag van teamleden niet afgestemd is op de behoeften van de ander. Met de kompassiewijzer in de hand werd die onbekende andere ineens veel beter leesbaar. En kreeg ieder handvatten om de ander tegemoet te komen om zo vanuit wederzijds respect met ieders behoeften maximaal rekening te houden.
Vanuit die nieuwe openheid gingen ze na de middag verder in gesprek over de praktische kant van het samenwerken.
Ingrijpende wijzigingen in de teamsamenstelling zorgen er vaak voor dat goed presterende teams (tijdelijk) terugvallen op meer individueel gedrag. Onbekend is immers onbemind. Maar het omgekeerde is evenzeer waar! Men heeft dan samen te onderzoeken hoe samenwerken in een nieuwe constellatie moeitelozer kan verlopen: wie vindt wat belangrijk in samenwerking, welke behoefte zit er achter het gedrag dat je stelt, wat geeft je stress en hoe uit zich die in de verschillende rijken (gebaseerd op DISC ), hoe wens je dat de ander met jou communiceert, …? Het gesprek hierover zorgt voor meer transparantie waardoor het vertrouwen kan groeien. En dat is dan weer de basis voor straffe resultaten.
Een van de manieren om dat soort gesprekken mogelijk te maken is met gebruikmaking van MapsTell-tools. MapsTell ondersteunt de ontdekkingsreis met visuele tools die diepgang combineren met fun. Actief en reflectief tegelijk. En wij zijn als één van de eersten in België gecertifieerd om met deze methodologie te werken. Een ‘guide’ noemen ze dat daar😉. Daar zijn we best wel trots op. Meer weten? We zijn maar een telefoontje of mailtje van je verwijderd. We nemen je met plezier mee op reis in de vier rijken van de wereld van verschil.